Verantwoording & FAQ

FAQ website 2013  

Waarom is dit onderzoek gedaan?

De maatschappelijke en culturele waarde van gastvrijheid in onder andere steden, bedrijven en instanties wordt steeds groter. Dit is terug te zien in de opkomst van citymarketing en projecten als ‘gastvrij Den Haag’ en ‘gastvrij Nijmegen’. Toch blijft ‘gastvrijheid’ een containerbegrip. Met dit onderzoek hebben we bepaald welke aspecten binnen een stad daadwerkelijk belangrijk zijn voor de gastvrijheidsbeleving van een stadsbezoeker. We hebben hierbij bepaald welke stad in de ogen van de bezoeker het meest gastvrij is.

 Wanneer zijn de enquêtes afgenomen?

  • In de periode van april tot begin september
  • Op vaste week- en weekenddagen
  • Tijdens vastgestelde tijden en met een vaste duur (circa 7 uur variërend van ochtend tot avond).

Onder wie zijn de enquêtes afgenomen?

Deelnemers moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De bezoeker moet in Nederland wonen. Buitenlandse toeristen zijn niet meegenomen.
  • De bezoeker mag geen inwoners van de stad zijn (mag dus niet in de stad zelf wonen). Bezoekers uit bijvoorbeeld aangrenzende plaatsen die de stad bezoeken worden wel meegenomen.

Waar zijn de enquêtes afgenomen?

In iedere deelnemende stad op straat op vier verschillende enquêtelocaties: een horecalocatie, toeristische locatie, winkellocatie en stationslocatie.

 Waarom zijn de enquêtes op straat en handmatig afgenomen en niet via bijvoorbeeld e-mail?

Er is gekozen om de enquêtes in de stad ter plekke af te nemen, zodat de ervaringen van het stadsbezoek vers in het geheugen zijn. Zodoende peilen we accuraat het gevoel van de bezoeker over de stad. Tevens kan op deze manier een representatieve steekproef binnen de bezoekers worden gegarandeerd. Enquêtering via andere kanalen staat bovenstaande in de weg.

 

Waarom zijn alleen bezoekers van de stad in het onderzoek meegenomen en geen inwoners?

Voor bezoekers en inwoners is de gastvrijheid van belang. Omdat ‘gast’vrijheid centraal staat, is bij dit onderzoek gekozen voor de doelgroep bezoekers. Deze groep zal de gastvrijheid onpartijdig kunnen beoordelen op basis van de ervaringen als ‘gast’ van de stad zijn. De inwoners en bezoekers moeten daarbij gescheiden worden omdat inwoners een ander beeld van de stad zullen hebben.

 

Is het onderzoek gratis verkrijgbaar?

Ja, als u een gratis rapport van dit onderzoek wilt ontvangen kunt u via deze link uw contactgegevens invullen. Hierna krijgt u het rapport toegestuurd.

 

 Komen er nog vervolgonderzoeken?

Ja, het onderzoek is voor het eerst in de periode 2009-2013 uitgevoerd en zal vanaf 2018 weer een nieuw leven worden ingeblazen.

 

Kan een stad zich inschrijven om mee te doen in de volgende editie?

Heeft u als stad interesse in soortgelijk bezoekersonderzoek naar gasttevredenheid, imago, belevingen of specifieke analyse en onderzoek van bezoekersgroepen en doelgroepen, dan kunt u contact opnemen met de onderstaande contactpersonen.

 

Verzorgt u presentaties over de uitkomsten van het onderzoek of over gastvrijheid?

Ja, er worden algemene presentaties over gastvrijheid, het onderzoek, of specifiek over de uitkomsten van een stad verzorgd. Neem contact op met onderstaande contactpersonen voor  verdere informatie of mogelijkheden.

 

Gelden de uitkomsten als representatief voor de bezoekers van de betreffende stad?

Ja, zie hiervoor de tevens het document ‘Verantwoording Meest Gastvrije Stad’ vindbaar op www.meestgastvrijestad.nl 

 

Indien u meer vragen heeft, neem dan contact met ons op

 

Van Spronsen & Partners horeca - advies

www.spronsen.com

Contactpersoon : Lennert Rietveld

Tel : 071-541 88 67

Mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.