’s-Hertogenbosch opnieuw Meest Gastvrije Stad
Den Haag, 9 oktober 2013 – 's-Hertogenbosch is voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot Meest Gastvrije Stad. Net als de afgelopen drie jaar kreeg de Brabantse hoofdstad dit jaar de hoogste waarderingscijfers van haar bezoekers.
Op basis van uitgebreid onderzoek, uitgevoerd door VVV Nederland en Van Spronsen & Partners horeca - advies, is de gastvrijheidsbeleving van ruim 8.000 bezoekers van de 21 grootste steden van ons land voor de vijfde maal in kaart gebracht.
Veiliger gevoel
Hans van Spronsen, algemeen directeur Van Spronsen & Partners horeca-advies over de resultaten van dit jaar: "Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de vriendelijkheid van de bewoners, het winkelpersoneel en de horecamedewerkers door de bezoeker dit jaar gemiddeld hoger wordt gewaardeerd. Daarnaast geeft de bezoeker ook een hogere waardering aan het veiligheidsgevoel".
Prestatie
Opmerkelijk is de sterke opmars van Groningen. De afgelopen jaren scoorde de noordelijke stad steeds hoger met een verdiende tweede plaats dit jaar als absoluut hoogtepunt. Ook Leiden heeft een flinke slag geslagen door maar liefst 12 plaatsen te stijgen in de ranglijst (van 17 in 2012 naar plaats 5 dit jaar). "Twee geweldige prestaties die aantonen dat gastvrijheid niet enkel is voorbehouden aan de van oudsher meer bourgondische steden in het Zuiden, maar veel meer een resultaat is van een gezamenlijke inspanning van overheden, ondernemers én inwoners", aldus Kees van Wijk, algemeen directeur VVV Nederland.
Sleutel voor florerende gastvrijheidseconomie
"De uitverkiezing tot Meest Gastvrije Stad van Nederland is vooral de uitdrukking van de waardering door de bezoekers. Daarmee is het een echte publieksprijs en dat maakt deze titel zo waardevol. Gastheerschap en gastvrijheid zijn een belangrijke sleutel voor een gezonde en florerende gastvrijheidseconomie. Een sleutel die ondernemers, bewoners en overheid samen in handen hebben. Als VVV–sector houden wij ons dagelijks bezig met gastheerschap en het belang daarvan als integraal onderdeel van citymarketing. Dit onderzoek is daarin een belangrijke bouwsteen", aldus Van Wijk.
Jaarlijks onderzoek
Het jaarlijkse onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca - advies en VVV Nederland vindt plaats in de 21 grootste steden van Nederland. Op basis van 8.000 enquêtes onder Nederlandse bezoekers, zijn deze steden op 27 aspecten in de categorieën 'Vriendelijkheid & Veiligheid', 'Horeca & Vrije tijd', 'Stad & Architectuur' en 'Bereikbaarheid & Informatie' onderzocht. Per stad zijn 381 enquêtes afgenomen om een objectieve meting te doen.
------------------Einde persbericht--------------
Noot voor de redactie:
Voor algemene informatie neemt u contact op met Paul van Harten, tel. 0343–439489/06-83247400, e-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Voor reacties of vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Lennert Rietveld, senior adviseur Van Spronsen & Partners horeca-advies, tel. 071-5418867, e-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Het complete onderzoeksrapport is ook te downloaden op www.meestgastvrijestad.nl. Hier zijn tevens beknopte analyses per stad te downloaden.
Over het onderzoek naar de Meest Gastvrije Stad
Het onderzoek naar de Meest Gastvrije Stad is een gezamenlijk initiatief van VVV Nederland en Van Spronsen &
Partners horeca-advies. Het wordt sinds 2009 jaarlijks uitgevoerd teneinde beleidsmakers actief binnen de
gastvrijheidseconomie en destinatiemarketeers van waardevolle informatie te voorzien. Van mei tot en met
augustus worden ruim 8000 bezoekers (niet inwoners) aan de 21 grootste steden van ons land gevraagd hun
oordeel te geven over de mate van gastvrijheid van de bezochte stad. In het onderzoek wordt de gastvrijheid
van steden in kaart gebracht aan de hand van 27 criteria binnen de vier categorieën: 'vriendelijkheid & veiligheid',
'horeca & vrijetijd, 'stad & architectuur' en 'bereikbaarheid & informatie'.
De 21 onderzochte steden zijn:
-Almere
-Amersfoort
-Amsterdam
-Apeldoorn
-Arnhem
-Breda
-Den Haag
-Dordrecht
-Eindhoven
-Enschede
-Groningen
-Haarlem
-'s-Hertogenbosch
-Leiden
-Maastricht
-Nijmegen
-Rotterdam
-Tilburg
-Utrecht
-Zoetermeer
-Zwolle
Over Van Spronsen & Partners horeca-advies
Van Spronsen & Partners is een horeca-adviesbureau voor de gastvrijheids- en vrijetijdsindustrie. Het bedrijf is 26 jaar actief binnen deze branche. De werkzaamheden bestaan uit horecavisie voor gemeenten, ontwikkeling gastvijheidsbeleid, gastvrije trainingen, haalbaarheidsonderzoeken, rendementsverbeteringen, ontwikkelen van nieuwe horecaconcepten, doorlichtingen, marketing & communicatie en het verlenen van managementondersteuning.
Over de VVV
VVV staat voor gastheerschap in stad en regio. Inbedding van VVV in stad- en regiomarketing stimuleert het bezoek aan stad en regio en bestedingen ter plekke. Zo wordt een bijdrage geleverd aan de plaatselijke of regionale economie.
Over VVV Nederland
VVV Nederland ontwikkelt 'VVV' tot een toonaangevend merk op het gebied van recreatie, toerisme en vrije tijd in Nederland, ondersteunt een netwerk van professionele VVV organisaties en exploiteert een uitgekiend assortiment cadeaubonnen. Aan toeristische promotie- en informatieorganisaties die voldoen aan de kwaliteitscriteria van de VVV-formule verleent VVV Nederland de licentie om het VVV merk te voeren. VVV Nederland is een selfsupporting onderneming, die geen subsidie van de overheid ontvangt.